המימד השלישי – חלק ראשון

3dglass

כפי שכל שלושת הקוראים הקבועים של הבלוג וודאי שמו לב, כותרת הבלוג השתנתה קצת וכעת מכילה צירוף מילים מוזר למדיי "תלת מימד". הפוסט הקצר הזה יסביר לכם קצת על ההיסטוריה של התחום.

תחום הגרפיקה הממוחשבת נוסד איפושהו בשנות ה60 ולא כל כך הצליח לפרוץ לתודעה הציבורית, מחשבים היו מחזה נדיר ועצם הרעיון של עיצוב בתלת מימד נשמע לא פחות מגוחך מהעונה החדשה של "גיבורים". שנות ה70 העליזות הביאו איתן הרבה מאוד פיתוחים טכנולוגיים בתחום המחשבים ואלה לא פסחו על עיניהם של קברניטי הוליווד.

ב 1975 במאי אלמוני בשם ג'ורג' לוקאס הבין שבכדי ליצור את סרט "מלחמת הכוכבים" שלו, הוא יזדקק לאפקטים שלא נראו עד אז וכך הוקמה חברה קטנה של תלמידי מכללות, אמנים ומהנדסים בשם ILM או Industrial Light & Magic שבמשך השנים הבאות התעסקו בעיקר ביצירת מיניאטורות וטכניקות צילום חדשניות. שנת 1976 נכנסה להיסטוריה של התחום כאשר הסרט FutureWorld כלל סצנה ובה יד ופנים אנושיים שנוצרו בתלת מימד על ידי סטודנטים מאוניברסיטת יוטה.

השנים עברו והכלים התפתחו וב1982 האנשים הנחמדים ב ILM יצרו את הסצנה הראשונה שהיא תלת מימד טהור – סצנת הבראשית ב star Trek II The Wrath of Khan. שלוש שנים אחר כך ובסרט "שרלוק הולמס הצעיר" הופיעה הדמות הממוחשבת הראשונה, גם היא נוצרה ב ILM.

לקראת סוף שנות ה80 אחד האמנים בILM העונה לשם ג'ון נול פיתח תוכנה בזמנו הפרטי יחד עם אחיו תומאס, הוא קרא לה PhotoShop ומכר אותה לadobe את ההמשך אתם כבר מכירים.

ב1992 פרץ תחום התלת מימד גם למשחקי הוידאו בדמות המשחק הסופר מוכר Wolfenstein 3D של חברת Id Software שהציג בפעם הראשונה עולם "תלת מימדי" אם כי למען האמת זוהי אשליה בלבד והמשחק משתמש בשיטה של 2.5D , הקרנה של תאורה על פיקסלים (הריבועים הקטנים במסך המחשב ובסרטים הלא חוקיים שמורידים באיכות גרועה) שיוצרת אשליה של עומק.

בחזרה לעולם הקולנוע – ILM יוצרת חייזרים עשויים ממים בסרט “מצולות”, את המחסל הנוזלי בסרט "שליחות קטלנית 2” ובפעם הראשונה יצורים חיים פוטוריאליסטיים – הדינוזאורים של פארק היורה, מיותר כמעט לציין שכל אחד מהסרטים הללו הניב להם אוסקר על אפקטים מיוחדים.

במרוצת שנות ה90 החלו להתפתח סביבות עבודה נוחות יותר לתלת מימד (עליהן נדון בפוסטים הבאים) סביבות אלה יתחלקו בסופו של דבר לשתי תוכנות: 3D MAX ו MAYA , הגרסאות המוקדמות שלהן שהיו בעלות שמות שונים עזרו לפתח ב 1996 את המשחק הבא של Id ואת משחק המחשב התלת מימדי האמיתי הראשון – Quake.

שנות ה 2,000 הביאו איתן התקדמות עצומה בתחום התלת מימד, סרטי האנימציה של פיקסאר, פוקס ודרימוורקס (שרק, למצוא את נימו, מכוניות, רטטוי, עידן הקרח) וסרטים עתירי אפקטים דוגמאת הארי פוטר, שודדי הקאריביים, שר הטבעות טישטשו את הגבולות שבעבר היו ברורים מאוד לגבי מה ניתן לעשות בגרפיקה ממוחשבת.

בפוסטים הבאים נדבר על התוכנות 3D MAX ו MAYA וקצת על מה ניתן לעשות איתן ואיך.

וכעת לממתק-לנד!

זוכרים את הפוסט על אווואטר והטיזר הקצרצר?

ביום רביעי שוחרר הטריילר המלא לסרט, 3:22 דקות של אפקטים עוצרי נשימה, אל תמשיכו לשוטט בדף הזה אפילו שנייה נוספת והתכוננו לצעקות בלתי נשלטות שייצאו מגרונכם.

http://www.youtube.com/watch?v=2LQkTQ1foSU

9 תגובות על המימד השלישי – חלק ראשון

  1. מאת iPhoner:

    מאמר מעניין.. לא היו עוד חברות שעסקו בתחום במקביל לILM? אין מתחרות?

    • מאת אילנה:

      רציתי לדעת אם אפשר לעצב אותיות בצורה מיוחדת בתלת מימד בתכנה הזאת. תודה אודה לתשובה

      • מאת סתיו שלו:

        פתאום הופיעה לי הודעה שמישהו רשם כאן תגובה אז באיחור של חודשיים אני אענה:
        כן אפשר לעצב במקס אותיות בכל מיני צורות. המקס תומך בהמון פונטים כמו הוורד למשל.
        בנוסף אפשר למדל את האותיות כדי לקבל צורה ספציפית במקרה וכל הפונטים לא מתאימים.

  2. מאת איתי:

    מענין , תמשיך כך …
    חבל שהסרט יוצא עוד כל כך הרבה זמן

  3. מאת סתיו שלו:

    לא הרבה בכלל, בערך חודש – ב 18 לדצמבר

  4. מאת סתיו שלו:

    ולא שמתי לב לiPhoner – אז כן היו מס' חברות שעבדו במרוצת השנים במקביל ל ILM חלקן הוקמו מיוצאי ILM שפרשו להקים חברות משלהם, Tippet Studios למשל (קלוברפילד, קונסטנטין) היא אחת מהן.

    יש עוד חברות שצמחו מסביב לעולם (בעיקר בבריטניה) במרוצת השנים כמו FrameStore ו MPC.

    אגב לא לדאוג חלק 2 מגיע בקרוב.

  5. מאת iPhoner:

    מה עם פיקסאר לדוגמא? לא היתה להם השפעה בתחום? הם הרי אלה שהמציאו את הסרטים התלת מימדיים המצוירים!

  6. מאת סתיו שלו:

    אכן שכחתי אותם כמעט לגמרי
    הסיפור של פיקסאר משתלב יפה בהיסטוריה של התחום:
    ב1979 הוקמה פיקסאר על ידי קבוצה של מומחי גראפיקה ממוחשבת בעיקר מ MIT (המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס) ונקנתה מיד על ידי LucasFilm ובמשך 7 השנים הבאות הייתה למעשה חטיבה ב ILM ללא כל קשר לסרטי אנימציה (את סצנת הבראשית במסע בין כוכבים 2 הם סייעו ליצור לדוגמא)
    ב1986 סטיב ג'ובס לשעבר בAPPLE קנה את החברה מג'ורג' לוקאס תמורת 5 מיליון דולר. החברה לא ממש מצאה את עצמה עד שבתחילת שנות ה 90 היא חתמה על עיסקה עם דיסני ליצירת סרטי אנימציה באורך מלא.
    סתם לשם השוואה כשדיסני קנו אותה ב2006 הם כבר שילמו עליה 7.4 מיליארד דולר.

  7. מאת iPhoner:

    את הקטע עם סטיב ג׳ובס דווקא שמעתי… הבן אדם בהחלט יודע איפה לשים את הכסף שלו!
    ואגב פיקסאר, תכתוב פוסט נפרד עליהם זה מעניין.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: